Monday, July 21, 2008

Perang Siffin dan Muzakarah UMNO/PAS

Satu peristiwa menarik mengenai peperangan ini ialah walaupun tentera Sayyidina Ali bin Abi Talib hampir mencapai kemenangan, tetapi oleh kerana tentera Muawiyah mengangkat Al-Quran mengajak berdamai, beliau menghentikan peperangan tersebut dan memulakan proses perundingan. Sayyidina Ali bin Abi Thalib tertipu dan Muawiyah telah menang dalam peperangan itu.

Dalam keadaan UMNO terhoyong hayang selepas menerima pukulan teruk dari Pakatan Rakyat selepas PRU 12 tiba tiba sahaja UMNO bersungguh sungguh untuk mengadakan muzakarah walau pun idea asal datangnya dari Tuan Guru Hj Hadi Awang. Isunya adalah agama Islam dan bangsa Melayu. Perbezaannya tentera Muawiyah yang mengangkat Al-Quran yang didalamnya tidak terdapat pengkisahan bangsa Melayu tetapi Muzakarah UMNO dan PAS ialah Islam dan bangsa Melayu. Itu saja bezanya. PAS akan bermuzakarah dengan pakar penipu. Pengumuman Pak Lah bahawa pertemuan sudah di buat sebanyak 3 kali membuktikan bahawa teori perang Siffin sedang berlaku.

Bedeboommmm……prennngg..poong pang..…bunyi letupan halalintar membelah bumi. Sejak bila PAS memperjuangkan kepentingan bangsa? ?? bukankah PAS FOR ALL. Lain lah kalau muzakarah itu agendanya agama Islam dan rakyat Malaysia. Ada baiknya dalam kekalutan iklim politik di kedua dua belah pihak, pimpinan tertinggi PAS kembali di meja rundingan untuk berbincang kenapa perlunya muzakarah UMNO-PAS ini di KIV (Keep In View). Keadaan belum terlambat. Hanya dengan berita ini saja walaupun muzakarah belum berlangsung membuat jutaan hati rakyat remuk redam. Untuk memulihnya kembali maka tindakan KIV adalah terbaik sekali.

Selesai sahaja perbincangan sesama sendiri, pimpinan PAS perlu kembali kemeja rundingan bersama pakatan rakyat nyatakan kenapa tindakan ini diambil …apa sebabnya? ?? Ini lah natijahnya apabila sebuah pakatan yang sudah mampu memerintah 5+1 negeri tidak mempunyai ketua. Bijak sangatkah tindakan begini hingga mampu di ambil kesempatan oleh musuh. Bukankah rakyat diberitahu sebelum pilihanraya bahawa jika pakatan rakyat memerintah PAS, PKR dan DAP bersetuju Dato` Seri Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri. Mana pergi itu semua? ??

PKR dan DAP juga perlu melihat kelemahan sendiri adakah kerana kerusi yang dimenangi oleh PAS kurang sedikit maka PAS di diketepikan dalam banyak perkara, sehingga PAS bertindak begini. Walaupun bumbung Putra Jaya sudah kelihatan tetapi lihatlah kebelakang jasa jasa PAS berjuang untuk demokrasi dengan mendukung Islam bersamanya. Islam tidak memaksa kaum Tionghua di Malaysia menganut agama Islam tetapi pemimpin DAP perlu bertanya kepada kaum Tionghua yang memilih Islam dalam hidupnya. PAS,PKR dan DAP mesti kembali kemeja rundingan dan nyatakan apa yang tidak puas hati dikalangan anda semua. PAS bukannya tidak boleh bermuzakarah dengan UMNO tetapi tunggu dulu sehingga mendapat kuasa kerajaan pusat. Masa itu bermuzakarahlah apa yang hendak dimuzakarahkan. Kenapa muzakarah ini tidak berlaku dikala mereka boleh berdiri tegap? ??PAS, PKR dan DAP.... rakyat sedang merhatikan anda semua. Anda menang kerana siapa ? ?? Ahli ahli parti anda tidak akan meninggalkan parti dalam apa jua keadaan tetapi bagaimana dengan rakyat yang memilih anda dahulu? ??

Bukankah sebelum ini basah bibir anda menyebut RAKYAT…RAKYAT…RAKYAT

No comments: