Tuesday, July 22, 2008

Altantuya: Penjalanan ke Putra Jaya

Bakri Zenin sendiri memberitahu kedua dua akuan bersumpah Bala tetap disiasat, dan bukannya akuan bersumpah yang kedua sahaja yang tidak melibatkan nama Najib. Musa Hassan masih boleh memberi arahan terhadap Bakri Zenin tetapi bukanlah arahan konspirasi. Sanggupkah Bakri Zenin bersama sama pegawai yang lain bersekongkol dengan Musa Hassan semata mata untuk menyelamatkan Najib? atau Musa Hassan sanggup membuka mulut memberi arahan kepada Zenin untuk menjalankan kerja kerja kotor seperti yang berlaku pada tahun 1998. Sanggupkah Bakri Zenin pula berhadapan dengan BPR apabila mengetahui bossnya juga terpaksa berhadapan dengan BPR dan dalam masa yang sama kerajaan mengumumkan BPR telah diberi lebih kuasa untuk mendakwa. sesorang yang melakukan kesalahan rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan tanpa merujuk kepada Peguam Negara. Raja Petra juga bertegas untuk tidak memberi maklumat sumbernya kepada pihak polis kecuali didalam mahkamah.

Najib yang terlalu yakin dengan Musa Hassan dan Gani Patail telah bertindak terburu buru melancarkan serangan terhadap DSAI berpandukan maklumat yang salah dari Saiful dan Kuda Trojan II. Kuda Trojan II adalah double agent diantara peperangan 3 penjuru. Najib, Anwar dan Kuda Trojan I. Keputusan diambil oleh Najib untuk menyerang DSAI apabila akuan bersumpah RPK didedahkan kepada umum. DSAI telah bertindak bijak dengan serta merta membuat aduan polis terhadap Musa Hassan dan Gani Patail berhubung pemalsuan lapuran perubatan kecederaan beliau yang berlaku pada tahun 1998. Umum mungkin bertanya kenapa baru kini lapuran polis tersebut baru dibuat ? dan tiada kena mengena dengan pertuduhan liwat yang yang berlaku keatasnya ? Kesan dari aduan polis itu menyebabkan Musa Hassan dan Gani Patail tidak boleh lagi melakukan kerja kerja terkutuk untuk konspirasi II 2008.Serentak dengan itu juga DSAI telah menyaman Saiful RM 1 juta. Ini tidak berlaku pada Najib dan Rosmah yang tidak menyaman RPK. Umum bertanya kenapa Najib tidak menyaman RPK ?

Tiba tiba kita semua dikejutkan dengan berita Pengarah Imigrisen dan Timbalannya ditahan BPR atas tuduhan rasuah berhubung dengan pengeluaran visa kepada pekerja asing. Apakah kita semua menyangka pegawai pegawai BPR tidak menyoal kepada mereka berdua tentang bagaimana nama Altantuya boleh hilang dari senarai pelawat yang masuk ke Malaysia.

Kemudian tiba giliran Musa Hassan dan Gani Patail disoal siasat BPR dan dalam masa yang sama kerajaan mengumumkan BPR telah diberi lebih kuasa untuk mendakwa sesaorang yang melakukan rasuah, salahguna kuasa dan penyelewengan tanpa merujuk kepada Peguam Negara. Tentunya BPR mempunyai rekod Musa Hassan bagaimana hubungannya dengan B.CK Tan ketua triad samseng.

Walaupun tiada pertuduhan terhadap mereka berdua namun wajah Musa kelihatan tidak ceria sebagaimana wajah Pengarah Imigrisen yang memberitahu wartawan bagaimana baik dan profesionalnya BPR melayannya ketika disoal siasat. Pengarah Imigrisen itu dibebaskan dengan ikat jamin RM 150K dan timbalannya masih ditahan. Bakri Zinin dan pegawai pegawainya telah pun menjalankan penyiasatan terhadap kes liwat DSAI tanpa campurtangan Musa Hassan. Mereka memilih tarikh menahan DSAI apabila Musa Hassan berada di Brunei. Sedikit kekasaran semasa menahan DSAI adalah pelengkap kepada perjalanan cerita kes. Jangan sampai umum menghidu sesuatu yang janggal. DSAI dikehendaki datang semula pada 18 Ogos depan.

Musa Hassan sendiri tidak diberi taklimat lengkap bagaimana operasi menahan DSAI dibuat sehingga dia sendiri tidak tahu anggota unit khasnya memakai topeng atau tidak apabila ditanya oleh wartawan. Ini menunjukkan Musa Hassan sudah dikesampingkan oleh pegawai pegawai bawahannya dan benar benar tersisih dari mereka.. Musa Hassan pastinya menerima amaran dari BPR agar tidak mengendalikan urusan penyiasatan terhadap DSAI dengan cara yang kotor dan melibatkan perkara perkara yang tidak benar.

Hanya yang masih menjadi misteri ialah kenapa Bala masih tidak muncul dan masih dalam parol polis. Pak Lah awal awal lagi telah melepaskan KDN kepada Hamid Albar tidak seperti sebelumnya PM mestilah menjaga KDN. Kita perlu lihat perjalanan dan hasil siasatan polis terhadap RPK. Jika RPK bertegas tidak akan mendedahkan nama sumber akuan bersumpahnya kecuali didalam mahkamah pihak polis tiada pilihan lain melainkan melakukan pertuduhan terhadap RPK. Jika ini terjadi kita akan menyaksikan bahawa perjalanan perbicaraan pembunuhan Altantuya yang sedang berlangsung sekarang ini yang didakwa seperti wayang kulit tidak lagi mampu meneruskan tayangannya. Perbicaraan yang baru akan mengesahkan bahawa pendakwa dan peguambela yang terlibat dalam wayang kulit I adalah individi individu yang mempermain mainkan Rukun Negara. Keluhuran Perlembagaan dan Kedaulatan Undang Undang. Inilah warisan krisis kehakiman yang di tinggalkan oleh wira dunia ke 3.....ayahanda Tun Dr Mahathir.